سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وکیل بانو
قالب وبلاگ

 

 بسمه الفتّاح

در طول سالیان اخیر همواره برگزاری ازمونهای کار اموزی وکالت با حاشیه ها و دغدغه هایی همراه بوده است .در سال 90 نیز علیرغم اعلام کانون وکلا مرکز دالّ بر دو مرحله ای بودن ازمون ، شاهد اعتراضات شرکت کنندگان بودیم .، که نگارنده این سطور را بر آن داشت مسائلی چند را بعنوان یکی از شرکت کنندگان در این آزمون یاد آور شود.

ابتدا بر خود فرض میدانم انتقاد وارد بر آزمون را معروض دارم . علیرغم تمام احترامی که برای پیش کسوتان و اساتید حاضر در هیئت مدیره قائل هستم ، باید گفت آزمون برگزار شده در بخش تستی از حیطه ی دانش حقوقی اکثر فارغ التحصیلان حقوقی کشور خارج بود. علی الخصوص در بخش جزایی و ایین دادرسی کیفری ، که فی الواقع تکلیف مالا یطاق بود!  اما در دیگر بخش ها فی نفسه با مطالعه در اعم کتب دوره کارشناسی براحتی امکان پاسخگویی موجود بود. شاید قراردادن منابعی مشخص و صد البته غیر اختلافی ، بتواند زمینه ی برطرف سازی دلخوری های به جا و نابه جای ! دوستان شرکت کننده را برطرف سازد.اما صادقانه باید از نحوه ی برگزاری ازمون در مرحله دوم تقدیر کنم.

اما بعد؛

در انتقاد از نحوه برخورد دوستان هم درس و هم بحث ؛ ابتدائاً تذکر یک نکته لازم به نظر میرسد ، آن اینکه  با توجه به علم به دو مرحله ای بودن ازمون حین ثبت نام  و حتی مذاکرات و مباحثات از ماه ها پیش از ان بنا بر قاعده "اقدام" امکان اعتراض به دومرحله ای بودن ازمون مقدور بنظر نمیرسد . با علم به دو مرحله ای بودن ، ثبت نام صورت گرفته ، پس اعتراض خالی از وجه بنظر میرسد . که این بخش از عرایض بنده مشمول دوستان پذیرفته شده در ازمون مرحله اول نیز میگردد که متاسفانه تا آخرین روزهای مانده به برگزاری مرحله تشریحی نیز ادامه داشت.

اما بخش اعظم عرایض بنده شامل نحوه انتقاد و اعتراض دوستان هم درس است:

 در هر جامعه ای نهادهایی متفاوت در جهت تضمین حقوق و ازادیهای اساسی ملت بعنوان اداره شوندگان در برابر قوای حاکمه بعنوان اداره کننده ،تقدیر می گردد . که یکی از این نهاد ها انجمنهایی با عنوان کانون وکلا است. صرفنظر از تامین حقوق وکلای دفاعیه ، استقلال کانون وکلا ، ضامن استقلال وکیل  و تامین حق دفاعی مردم است . که بی تردید این همه جز با امکان عملکرد مستقل و فارغ از تحت نظارت مطلقه دولت قرار گرفتن میسر نخواهد بود. حال این معقول است که در راستای اهداف فردی خود بهای جمعی مطالبه کنیم و کلّ عملکرد واستقلال کانون وکلا را زیر سوال ببریم ؟ نوع اعتراض برخی دوستان در مستمسک قرار دادن قوای حاکمه در برابر کانون وکلا جز ابراز تاسف هیچ پاسخی نمیتوانست داشته باشد.

بر فرض محال که تمام این توهمات مبنی بر تقلب!!! در امتحان میتوانست رنگ حقیقت بگیرد ! ایا فدا کردن استقلال کانون ورسانه ای کردن نام ان روشی صحیح خواهد بود ؟ نامی که باید در امتداد قوای حاکم قرار گیرد ونه در برابر انها و ما بعنوان واردین متأخر این نهاد ، باید تلاش خود را در اصلاح و بازبینی کاستی ها ی ان و نه تضعیف ان بکار گیریم ! برای بنده جای بسی شگفت بود زمانی که نوع برخورد برخی شرکت کنندگان را با رییس هیئت مدیره کانون شنیدم. فارغ از نام باید عرض کنم رییس کانون وکلا هم رتبه با رییس دیوان عالی کشور میباشد ! اما متاسفم که دوستان عزیز فارغ از اینکه باید از طریق همین نهاد ، در پیش برد اهداف شغلی خود بکوشند به صرف عدم قبولی در ازمون سعی بر نابودی هر انچه مقصر میدانند و فی الواقع ممکن است فاقد تقصیر یا حتی قصور باشد می نمایند.

وکالت بیش از علم و پیش از ان یک بینش ازادیخواهانه است ، در "دفاع از حق مظلوم ، هر مظلومی؛ ومبارزه با ظلم ظالم،هر ظالمی"[i] .که بی تردید این همه جز باکل ینگری در حقوق خود و جزئئ نگری در حقوق عامه بدست نمی اید. مطلبی که تحت تعالیم عالیه فقهیه نیز انتظار میرود فارغ التحصیل هر یک از رشته های مجاز به شرکت در ازمون کار اموزی بدان واقف باشند.

امید انکه در دوره های بعدی برگزاری این ازمون با درک متقابل دو گروه پیش کسوت  و اماتور ، شاهد پیشرفتهای دقیق در احقاق حق دفاعیه ملت باشیم .

در پایان لازم میدانم مراتب سپاس خود را نسبت به اساتید برجسته ی حقوقی ،طراحان ازمون تشریحی ، ابراز دارم . که تنها مشاهده نام این عزیزان برای ارامش بخشیدن به هر نفس مضطربی کفایت مینمود . امید انکه در سایه ی الطاف حضرت "حق" جلّ و اعلی ، سالهای پر برکت و با عزت در عمر پیش رو داشته باشند و امکان استفاده از دانسته های بکر ایشان برای هر مشتاقی میسر گردد.

و من الله التوفیق و الیه المستعان



[i] نقل ازفرمایشات جناب دکتر شمس در ایین دادرسی مدنی دوره بنیادین جلد نخست



برچسب‌ها:
[ جمعه 90/11/28 ] [ 8:59 صبح ] [ م.رزاقی ]

به نام خالق حق و بزرگترین حامی ان

  نویسنده ی این سطور قصد دارد ، دغدغه های حقوقی  و اجتماعی اش را با ذکر اینکه هنوز "وکیل دعاوی نیست" بنگارد. امید انکه مقبول حضرتش افتد.

 



برچسب‌ها:
[ سه شنبه 90/11/25 ] [ 3:11 عصر ] [ م.رزاقی ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

م.رزاقی
دست نوشته های حقوقی اجتماعی ِ وکیل بانو ؛کار آموز وکالت و دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق مالکیت فکری دانشگاه شهید بهشتی
برچسب‌ ها
آرشیو مطالب
امکانات وب
ایران رمان
http://jurist.parsiblog.com/



پیچک